Μόνον η νομοθεσία έχει λόγο στις τιμές των φαρμάκων

Oι κατά καιρούς επικρίσεις για τις τιμές των φαρμάκων έχουν ενταθεί τελευταίως με αφορμή και την επικίνδυνη τακτική που ακολουθούν αρκετοί ασθενείς να καταφεύγουν στα κατεχόμενα όπου βρίσκουν τα σκευάσματα που χρειάζονται, σε χαμηλότερες τιμές από αυτές στις οποίες διατίθενται στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Ως Σύνδεσμος Φαρμακευτικών  Εταιρειών Κύπρου (ΣΦΕΚ), χαρακτηρίζουμε επικίνδυνη την αγορά φαρμάκων από τα κατεχόμενα λόγω ακριβώς της έλλειψης οποιουδήποτε ελέγχου σε σχέση με την ποιότητα και  την γνησιότητα των σκευασμάτων τα οποία πωλούνται από καταστήματα που λειτουργούν χωρίς άδεια από τις νόμιμες αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στις ελεγχόμενες από την Κυβέρνηση περιοχές, η Κύπρος ως χώρα μέλος της ΕΕ  πρέπει να τηρεί -και τηρεί – αυστηρούς και δαπανηρούς κανόνες σε σχέση με την όλη διαχείριση των φαρμάκων, τους οποίους επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που εκ των πραγμάτων δεν ισχύει στα κατεχόμενα. Αυτό και μόνον αποτελεί απάντηση στις άστοχες επικρίσεις για ακριβά φάρμακα.

Προϊόν αποφάσεων της Βουλής

Σε ότι αφορά το επιχείρημα ότι τα φάρμακα είναι πιο φθηνά στα κατεχόμενα,  ο ΣΦΕΚ υπενθυμίζει και τονίζει σε κάθε ενδιαφερόμενο ότι οι τιμές στην χώρα μας καθορίζονται από το κράτος, στη βάση νομοθεσιών που ψήφισε η Βουλή, όπου ως γνωστόν  εκπροσωπούνται όλα τα κόμματα, τα οποία οι Κύπριοι πολίτες  εμπιστευθήκαμε  με την ψήφο μας, να είναι οι αντιπρόσωποι μας στο ναό της Δημοκρατίας.

Οι βουλευτές λοιπόν αποφάσισαν και ενέκριναν τον τρόπο με τον οποίο θα καθορίζονται οι τιμές των φαρμάκων. Κανείς άλλος. Η απόφαση τους ελήφθη βεβαίως στη βάση μελέτης την οποία το κράτος ανέθεσε σε ένα από τα πλέον αναγνωρισμένα πανεπιστήμια διεθνώς, το LSE. Η νομοθεσία λοιπόν  την οποία ψήφισε η Βουλή προνοεί  ότι ο τρόπος με τον οποίο τιμολογούνται τα φάρμακα καθορίζεται από το Υπουργείο Υγείας και ειδικότερα από  τις Φαρμακευτικές Υπηρεσίες, στη βάση του συστήματος “reference pricing”. Το σύστημα αυτό χρησιμοποιεί μια βάση δεδομένων με τις χονδρικές τιμές των φαρμάκων σε 10 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες διαχωρίζονται σε ακριβές (Αυστρία, Γερμανία, Δανία), μεσαίες (Βέλγιο, Ισπανία, Ιταλία, Σουηδία) και φθηνές (Γαλλία, Ελλάδα, Πορτογαλία). Η χονδρική τιμή πώλησης κάθε φαρμάκου καθορίζεται από τον μέσο όρο που προκύπτει από την χαμηλότερη τιμή από την ομάδα των ακριβών χωρών, τις δύο χαμηλότερες τιμές από την ομάδα των μεσαίων χωρών και την χαμηλότερη τιμή από την ομάδα των φθηνών χωρών.

Η εφαρμογή του συστήματος  “reference pricing” είχε ως αποτέλεσμα, από το 2005 μέχρι και σήμερα, τη μείωση της τιμής 920 φαρμάκων κατά μέσο όρο σε ποσοστό της τάξης του 25%. Οι τιμές των υπολοίπων φαρμάκων παρέμειναν σταθερές.

Λανθασμένη η σύγκριση

Όπως είναι φυσικό, σε κάθε χώρα ισχύουν διαφορετικές τιμές, ανάλογα με τις συνθήκες αγοράς της. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, το υφιστάμενο γενικό σύστημα υγείας επιτρέπει στους ασθενείς να πληρώνουν μόνο ένα μικρό ποσοστό της τιμής των φαρμάκων. Υπάρχουν πολλές άλλες χώρες όπου τα φάρμακα είναι πολύ πιο ακριβά από ότι στην Κύπρο. Γι’ αυτό τον λόγο στις τιμές αναφοράς του καλαθιού χωρών που χρησιμοποιεί η Κύπρος περιλαμβάνονται και φθηνή και μεσαίες αλλά και ακριβή χώρες.

Όσοι μονίμως παραπονούνται  για τις τιμές των φαρμάκων στην χώρα μας και προχωρούν σε σύγκριση με άλλες φθηνότερες χώρες  λανθασμένα συγκρίνουν τις  τιμές του ιδιωτικού τομέα στην Κύπρο, με τις  τιμές στις οποίες διατίθενται τα φάρμακα σε χώρες στις οποίες λειτουργούν  εθνικά συστήματα υγείας.  Αυτό σημαίνει ότι στις χώρες με φθηνά φάρμακα όλοι οι πολίτες καταβάλλουν κάθε μήνα ένα ποσόν από το εισόδημα τους ώστε να μπορούν να έχουν είτε δωρεάν, είτε κατά πολύ μειωμένη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, όποτε την χρειασθούν. Στην Κύπρο κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει.  Εμείς δεν έχουμε καταφέρει ακόμα να έχουμε Γενικό Σύστημα Υγείας ώστε να  μπορούμε να απολαμβάνουμε το αγαθό της δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.

Πώς ακριβώς καθορίζονται οι τιμές

Θα πρέπει να διευκρινισθεί για ακόμα μια φορά ότι στον ιδιωτικό τομέα, στην Κύπρο,  η μέγιστη χονδρική τιμή του κάθε φαρμάκου καθορίζεται  όπως προαναφέραμε, από το Υπουργείο Υγείας μέσω του συστήματος “reference pricing”. Οι εισαγωγείς είναι υποχρεωμένοι  να πωλήσουν στις τιμές που καθορίζονται από το Υπουργείο και όχι αυθαίρετα. Στη συνέχεια   συμφωνούν τους όρους συνεργασίας τους με τις διεθνείς φαρμακοβιομηχανίες, με περιορισμένες  φυσικά δυνατότητες διαπραγμάτευσης λόγω του μικρού μεγέθους  της αγοράς του ιδιωτικού τομέα. Ακολούθως επωμίζονται το κόστος της αποθήκευσης, υπό αυστηρούς κανονισμούς και όρους φύλαξης, της προώθησης και της διανομής τους στα φαρμακεία, πάντοτε  στις καθορισμένες χονδρικές τιμές των Φαρμακευτικών Υπηρεσιών. Το μόνο που δεν είναι καθορισμένο από το κράτος είναι το ποσοστό κέρδους. Αφού λοιπόν γίνει όλη η πιο πάνω διαδικασία και πριν ένα φάρμακο φτάσει στον καταναλωτή η τιμή του επιβαρύνεται με 5% ΦΠΑ καθώς και το κέρδος του φαρμακοποιού.

Τι ισχύει στον δημόσιο τομέα

Στον δημόσιο τομέα, ο οποίος εξυπηρετεί το 80% των ασθενών, οι τιμές των φαρμάκων βασίζονται στις προκηρύξεις και κατακυρώσεις προσφορών του Υπουργείου Υγείας για την προμήθεια φαρμάκων στα κρατικά νοσηλευτήρια. Κριτήριο ανάθεσης της προσφοράς είναι η τιμή, και ο προσφοροδότης  στον οποίο κατακυρώνεται η προσφορά επωμίζεται μόνον το κόστος εισαγωγής. Το κράτος να αναλαμβάνει τα έξοδα αποθήκευσης, διανομής και εκτέλεσης συνταγών. Να σημειωθεί ότι το κόστος της διαχείρισης από το κράτος δεν  έχει υπολογιστεί ποτέ. Βάσει αυτού του συστήματος η Κύπρος συγκαταλέγεται στις χώρες με τις χαμηλότερες τιμές φαρμάκων στην Ευρώπη.

Όλα τα πιο πάνω  αποδεικνύουν ότι η εισαγωγή και εφαρμογή του ΓεΣΥ θα μεταρρυθμίσει πλήρως τον τομέα της υγείας, ενοποιώντας την κρατική και ιδιωτική αγορά και προσφέροντας τα φάρμακα στους ασθενείς σε επιχορηγημένες τιμές, με στόχο την παροχή υψηλού επιπέδου ιατρικής φροντίδας σε όλο τον πληθυσμό της Κύπρου, ανεξάρτητα από την οικονομική δυνατότητα του κάθε ασθενούς.

 

Σύνδεσμος Φαρμακευτικών  Εταιρειών Κύπρου (ΣΦΕΚ)